Cultuurmaand Ede #KomCultuurOntdekken

De hele maand oktober staat 'Cultuurmaand Ede' op de agenda. In samenwerking met de cultuurmakelaar van de Gemeente Ede is de najaarscampagne #KomCultuurOntdekken opgezet. Met deze campagne wordt de spotlight gericht op het grote aanbod aan culturele activiteiten die in de maand oktober plaatsvinden, bij zowel de amateurverenigingen als bij de professionele organisaties. De campagne is zichtbaar via offline uitingen en online media op diverse locaties in de hele gemeente Ede en richt zich op de bewoners van de gemeente en regionale bezoekers. 

Via de website bezoek-ede.nl/cultuurmaand zijn op basis van diverse thema's binnen de culturele agenda bezoekers geïnspireerd om het culturele aanbod te ontdekken. 

Onderstaand de belangrijkste resultaten van de campagne. 

Facebook

Via de Facebookpagina van Bezoek-Ede is in de periode van 1 tot en met 31 oktober een uitgebreide campagne opgezet. Deze werd aangevuld met organische berichten voor Cultuurmaand Ede.  

Bereik: Via de organische berichten en de advertenties hebben ruim 200.000 mensen de campagne gezien. Daarnaast is bijna 3.000 keer naar de website geklikt. Het best presterende organische bericht was het bericht over Zomerbries. Het beste betaald bericht was het bericht over het film-aanbod tijdens de Cultuurmaand met 75.000 bereikte personen.

Bekijk de campagnepagina

Google AdWords

Gedurende de hele campagneperiode is een Google AdWords displaycampagne ingezet, aangevuld met een campagne in het zoeknetwerk. Deze was gericht op het ontdekken van het culturele aanbod in de gemeente Ede 

Bereik: de advertenties hebben bijna 260.000 weergaven gehad en er is ongeveer 3.000 keer naar de website geklikt.

Influencers komen cultuur ontdekken in Ede

Op uitnodiging van Ede Marketing zijn Cultuursnuiver en Explore Utrecht het culturele aanbod in de gemeente Ede komen ontdekken. Zij bezochten, onder meer, het Nederlands Tegelmuseum, Festival Zomerbries en wandelden langs street-art. Lunchen deden ze bij De Waldhoorn en dineren bij Restobar Catcher. Zij hebben tijdens en vlak na hun trip actief post op Instagram en Facebook en een blog geschreven op de website van Cultuursnuiver. 

Bereik: via de stories op Instagram, Facebook en de blog zijn ongeveer 20.000 mensen bereikt. 

Lees de blog

Website Kom Cultuur Ontdekken

Op bezoek-ede.nl/cultuurmaand is de hele maand het culturele programma in de gemeente Ede uitgelicht met behulp van de thema's: dans, muziek, theater, workshops, film en beeldende kunst. Daarnaast zijn een aantal festivals (Zomerbries en Cultuurland) en exposities (Marjolein Bastin en Thuis in het Poppenhuis) uitgelicht. Op elke pagina werd actief doorgelinkt naar het overige aanbod in de campagne. Ook de culturele locaties hebben een prominente plek op de website gekregen. 

Bereik: In totaal hebben bijna 9.000 mensen deze campagnepagina bezocht.

Folder Cultuurmaand

Speciaal voor Cultuurmaand Ede is een folder ontwikkeld met het complete culturele aanbod in de gemeente Ede.

Bereik: in totaal zijn 5.000 exemplaren van de folder verspreid in de gemeente Ede bij de diverse culturele locaties en toeristische informatiepunten. 

Bekijk de folder

A0-posters en digitale schermen

In oktober zijn in de hele gemeente Ede 45 A0-borden gevuld met posters voor de Cultuurcampagne. De posters hebben 4 weken lang in alle dorpen gehangen. Daarnaast is eind oktober via de 8 digitale schermen bij de toegangswegen in de gemeente Ede de campagne getoond. 

Speciaal voor de campagne heeft Ede Marketing een eigen 'guerrila-actie' uitgevoerd, waarbij stickers met de namen van andere dorpen over 'Ede' zijn geplakt om te laten zien dat de Cultuurmaand voor de hele gemeente Ede gold en het totale aanbod van de hele gemeente werd getoond. 

Bereik: Via de digitale schermen hebben gemiddeld 136.000 mensen de campagne gezien. 

Stickers plakken Cultuurmaand Ede
  • Stickers plakken Cultuurmaand Ede

Cultuuragenda Ede Stad

Eind september is het complete programma voor Cultuurmaand Ede verschenen in de Ede Stad waarin de campagne op een hele pagina te zien was. Het programma is tevens meegenomen in het Bennekoms Nieuwsblad

Bereik: totale oplage van 51.600 en ruim 700.000 paginaweergaven per maand. 

Bekijk alle specials

Aanvullende activiteiten

In aanvulling op de campagne is een persbericht verzonden naar diverse lokale en regionale media. Ook via het LinkedIn account van Ede Marketing zijn diverse berichten geplaatst over de campagne en is de campagne enkele malen in de nieuwsbrief van Ede Marketing naar ondernemers en in de nieuwsbrief van Bezoek Ede naar consumenten uitgelicht.

Video Cultuurmaand Ede