Week van de Stenen Winkel

In 2023 heeft Ede Marketing in opdracht van de gemeente Ede gewerkt aan het vergroten van de zichtbaarheid van de fysieke winkels in de verschillende dorpen. Na het succes van de Week van de Stenen Winkel in 2022, werd in 2023 van 8 - 14 mei dit initiatief opnieuw ingezet om lokale winkeliers een steuntje in de rug te geven en de kracht van de stenen winkel te vieren. De Week van de Stenen Winkel is een landelijk initiatief. De inzet van Ede Marketing was vooral gericht op aanvullende marketing- en pr-activiteiten bij de lokale en regionale promotie van winkelen bij een lokale ondernemer. Met het thema ‘Shop in je Dorp’ hebben we ondernemers benaderd met de vraag welke activiteiten en acties zij in zouden zetten tijdens deze week. 

Belangrijkste doelen van de campagne

  • De Week van de Stenen Winkel bekender maken onder inwoners van de gemeente Ede. 
  • Acties van lokale ondernemers ondersteunen, zowel online als offline.
  • Inwoners van de gemeente Ede aanzetten om lokaal te komen shoppen of mee te doen met de acties van de ondernemers.

In de periode voorafgaand aan de WVDSW is de campagne zichtbaar geweest via offline uitingen en online media op diverse locaties in de hele gemeente Ede. De campagne richt zich op bewoners van de gemeente en regionale bezoekers. Onderstaand de belangrijkste resultaten van de campagne. 

Facebook

Via de Facebookpagina van Bezoek-Ede is in de periode van 2 - 14 mei een uitgebreide campagne opgezet, aangevuld met organische berichten via de Facebookpagina van Bezoek Ede. In de campagne zijn vier verschillende advertenties ingezet: Moederdagactie in Bennekom Centrum, diverse acties in Lunteren Centrum, acties voor de Wildwinkel van Leendert Houweling en Melk & Puur in Ede Centrum en een algemene advertentie voor de Week van de Stenen Winkel. 

Bereik: Via advertenties hebben 189.415 mensen de campagne gezien. Daarnaast is bijna 2.200 keer naar de website geklikt. 

Google Ads

Via Google Ads zijn twee campagnes ingezet: een zoekcampagne in het zoeknetwerk van Google en een Performance Max campagne waarbij alle onderdelen van Google worden getarget (combinatie van display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping). Er is getarget op zowel vrouwen als mannen en op mensen die eerder interactie met onze website hebben gehad. Allen met de kenmerken dameskleding, huishoudartikelen, winkelen voor moederdag, uit eten op moederdag, liefhebbers van winkelen.

Bereik: de advertenties hebben 147.350 weergaven gehad en er is 6.018 keer naar de website geklikt.

Advertenties en advertorials

​Naast onze eigen middelen hebben we ook enkele advertenties en advertorials ingekocht bij regionale media. We hebben onder meer in de volgende bladen, kranten en magazines betaald en onbetaald geadverteerd:

Bereik: In totaal hebben we met bovenstaande media 64.600 mensen bereikt. 

Bekijk meer media-uitingen

Website statistieken

Op de bezoekerswebsite bezoek-ede.nl is in de campagneperiode de Week van de Stenen Winkel extra uitgelicht. Naast een eigen agenda-item is de WVDSW uitgelicht op de homepagina, de algemene dorpenpagina, op de winkelen-pagina, en bij de pagina's van Lunteren, Bennekom en Ede.

Bereik: In totaal hebben 9.095 mensen het evenement op de website bezocht.

A0-posters en digitale schermen

Van 9 - 15 mei zijn in de hele gemeente Ede A0-borden gevuld met posters voor de Week van de Stenen Winkel.  

Bereik: Via de digitale schermen hebben gemiddeld 136.000 mensen de campagne gezien.