De regionale challenge ’40 Dagen Eten uit de Streek’ gaat op zaterdag 3 oktober 2020 van start. Tachtig deelnemers aan dit project eten vanaf dan veertig dagen lang voedsel uit de Regio Foodvalley. Dit doen zij door middel van een wekelijkse streekbox vol verse en duurzame producten direct van de boer.
De deelnemers eten zes weken lang het voedsel, geproduceerd in de regio Foodvalley. In de wekelijkse foodbox zitten ingrediënten voor vijf dagen avondeten, ontbijt en lunch. Er is een flexitarische en vegetarische variant.
Lokaal eten tegen een eerlijke prijs
Doel van deze foodchallenge is om aan te tonen dat lekker, gezond en duurzaam eten uit de buurt kan komen tegen een eerlijke prijs voor de producent. “De zoektocht naar een duurzame manier om voedsel te produceren, vraagt nu eenmaal om een nieuwe manier van samenleven en samenwerken tussen boer en consument. Na de challenge worden de ervaringen van de producenten en consumenten meegenomen in de verdere gezamenlijke ontwikkeling van een regionaal duurzaam voedselsysteem”, aldus Marlies Knol, mede-initiatiefnemer van ‘40 Dagen Eten uit de Streek’.
Officiële opening
Op 3 oktober wordt de challenge ’40 Dagen Eten uit de Streek’ officieel geopend door wethouder Didi Dorrestijn van de gemeente Barneveld. Zij zal als eerste een krat streekproducten in ontvangst nemen bij Milligreens in Barneveld. Ook Leon Meijer, wethouder gemeente Ede, is aanwezig.
‘40 Dagen Eten uit de Streek’ kent een adviesgroep en kerngroep bestaande uit consumenten, producenten, investeerders en leveranciers: Renze Holwerda, Marlies Knol, Gert van Middendorp (Vanelly, duurzame melkveehouder en kaasmakerij met Landwinkel; deelnemer StreekproeVen en ProefLokaal), Marjanne Borren (Lankerenhof, biologisch pluimveebedrijf en lid Coöperatie Boerenhart; deelnemer StreekproeVen), Jantine van de Kraats (BoerEnBok), Bart Boon (Ecofields, duurzame en biologische kalverhouderij en slagerij, lid Coöperatie Boerenhart), Harry Rijken (consument), Peter Verburgh (cateraar/kok), Rogier Spierenburg (Rabobank Gelderse Vallei), Alfa Accountants en Stichting Ede Marketing. Daarnaast is er een actieve Klankbordgroep van 7 consumenten.